Träning

Att träning är bra för människor finns det knappast någon som betvivlar och idag är utbudet av olika typer av motion större än någonsin. Det finns inte längre några ursäkter utan det enda problemet idag är att hitta det som passar en allra bäst.

När man skall välja vilken typ av träning man vill hålla på med kan det vara bra att ställa sig frågor som “Vad är målet med träningen: styrka, kondition, viktnedgång eller att må bra i allmänhet?”. Vissa människor behöver gå upp i vikt medan andra behöver starkare sätesmuskler för att inte få värk av ett stillasittande jobb. Det är alltid bra att göra lite efterforskning och att fråga proffsen och här kommer en kortare presentation av olika typer av träning.

Styrketräning

Man kan syssla med styrketrädning både i hemmet och på ett gym och denna form av träning har som målsättning att man stärker och ökar muskelmassan i kroppen. Detta gör man genom att utsätta olika muskelgrupper i kroppen för tunga vikter, som man sedan ökar på allteftersom man blir starkare. Det är viktigt att man inte tränar samma muskler varje dag utan låter det nytränade partiet vila i minst 24 h.

Ju mer muskelmassa man får i kroppen desto mer förhöjs ens ämnesomsätting vilket i långa loppet innebär att man minskar på fettet. Dessutom får man en fastare lekamen, liksom förhindrar olika skador som till exempel har med rygg och axlar att göra.

Konditionsträning

Här jobbar man på att öka sin kondis genom att, helt enkel, flåsa. Allt som får en människa att flåsa inom träning är bra för konditionen och det finns oerhört många och roliga alternativ: raska promenader, löpning, dans, zumba och spinning. Man kan gå på roliga träningspass på olika typer av gym och idag handlar det inte längre om tråkiga upprepningar utan snarare om dans, bra musik och en allmänt glad atmosfär.

Intervallträning och boot camp

Det är alltid att rekommendera att man kombinerar styrka och kondition och många tränare brukar rekommendera att man till exempel springer tre gånger i veckan och styrketränar tre, med en dags vila. Nu för tiden har det dock blivit mycket populärt med intervallträning och boot camp där man kombinerar de tu under ett och samma pass. Studier har visat att kortare intervallpass kan han samma, om inte bättre, resultat än mer traditionella, långa pass och det hela går ut på att man man får pulsen att gå upp och ner i omgångar. Ett vanligt sätt att träna på är att springa intensivt i en minut, sedan att göra tre pass armhävningar, sedan gå raskt, springa, göra sit ups och så vidare. Många upplever detta som en mycket rolig och stimulerande form av träning.

Kost och vila

Om man vill uppnå bra resultat är det oerhört viktigt att kroppen får ta igen sig ibland. En dag i veckan kan man därför dra ner på takten och kanske gå en promenad eller bara slappa. Man bör också äta ordentligt då det hjälper kroppen att återhämta sig mellan passen och inte tro att den svälter, vilket får den att att bryta ner muskler snarare än fett.