Konditionsträning

Det är ett mycket vanligt missförstånd att konditionsträning skulle vara den enklaste typen av träningsform. Sanningen är att ett ordentligt konditionsträningspass kan kännas mer än en timmes styrketräning på gymmet. Det som konditionsträning lätt blandas ihop med är den vanliga motion som alla människor behöver för att må bra, t.ex. en snabbare promenad i skogen eller enklare gymnastik.

Konditionsträning är faktiskt mycket viktigare än man kan tro och kroppen behöver sin kondition för att må bra. Att endast träna i form av styrketräning ger förvisso stora muskler, men inte den allsidiga träning som så ofta rekommenderas. På gym ser man idag flera olika typer av maskiner som hjälper människor som vill förbättra sin kondition, t.ex. träningscyklar, gåband, crosstrainers eller trampmaskiner och med dessa maskiner får man även hjälp att träna ergonomiskt och på rätt sätt.

Alla typer av konditionsträning sker dock inte på gymmet. Många människor älskar att knyta på sig löparskorna och bege sig ut på en ordentlig springtur. I dansens värld kombinerar man styrka och kondition på ett riktigt bra sätt och man behöver alltså inte dra iväg till ett svettigt gym för att få igång flåset.

Vill man träna kondition på bästa sätt är det intervaller som gäller. Oavsett om du tränar på gymmet eller utanför, går intervaller mycket bra att införa i sitt träningspass. Med intervaller menar man att man ökar eller minskar tempot på träningen, t.ex. genom att springa i en minut, för att sedan gå raskt i två minuter, åter springa i en minut och återigen sänka sitt tempo. Denna typ av träningsform är perfekt för den som vill bli av med så många kalorier som möjligt, men som samtidigt vill se till så att efterförbränningen håller i gång längre. Du vet väl att du fortsätter att bränna kalorier även då du slutat träna?

Man kan alltså tveklöst säga att konditionsträning är till nytta för den som vill komma i form. Förutom att du får en slankare siluett, kan du även räkna med att syreupptaget i kroppen kommer att förbättras riktigt ordentligt. Både kropp och sinne kommer att orka mer under dagarna, vilket även inkluderar dina inre organ som hjärtat. Koncentrationsförmågan kommer att förbättras radikalt och det är en av anledningarna till att motion rekommenderas för unga vuxna och barn. Hjärnan behöver aktiveras på samma sätt som kroppen och med konditionsträning får alla delar att arbeta.

Ibland har man dock svårt att finna tiden för träning, även om det så bara är en promenad tillsamman med en kär vän. Fördelen med konditionsträning är att den är enkel att införa i vardagen, utan att man behöver avsätta någon specifik tid för att kunna träna. Det kan t.ex. vara att man skippar bilen eller tunnelbanan till jobbet, för att istället klä sig ordentligt och hoppa upp på cykeln. Ett annat mycket bra knep är att man alltid väljer trapporna framför eventuella hissar och har man ett stillasittande jobb kan det vara bättre att stå upp och jobba. Denna typ av träning går dock inte att jämföra med den träning du får i löparspåret, men kom ihåg att allt är bättre än inget.